Lájkolj minket Facebook-on:



 


Gitár hangolás

Hogyan hangolhatjuk be a gitárunkat?

Mielőtt játszani kezdenénk a gitáron, nagyon fontos, hogy a húrok megfelelően be legyenek hangolva, különben a játékunk hamis lesz.

Most nézzük a húrok neveit sorrendben a legvastagabbtól kezdve:

húrok neve
Külföldi húrkészleteken a H2 húr B2 néven szerepel

Ez tehát a 6 húros gitár alaphangolása, lássuk milyen módszerekkel érhetjük ezt el.gitár hangoló

A legmegbízhatóbb szerintem egy hangológép használata (fenti kép), melyet külön már néhány ezer forintért megvásárolhatunk, de sok erősítőbe vagy multieffektbe már gyárilag is be van építve. Ha viszont ingyenes megoldást keresünk, arra is van lehetőség!

Létezik az AP Tuner nevezetű program, melyhez csak egy mikrofon kell (vagy a hangkártya vonalbemenete) és máris beállíthatjuk a nekünk megfelelő hangolást.

ap tuner

Egy könnyen átlátható kijelző mutatja a helyes értékeket, érdemes úgy hangolni, hogy miután megpengetjük a húrt a 'lecsengés' a 0-ás értékhez álljon közel. Ha feljebb van az érték akkor értelemszerűen lazítani, ha lejjebb akkor pedig szorosabbra kell tekerni a hangolókulcsokat. Az E1-es (legvékonyabb) húrnál óvatosan tekergessük a kulcsokat, mert könnyen elpattanhat!
Az AP Tuner innen letölthető ingyenesen:
Gitárhangoló program letöltése

Ha nincs közelünkben számítógép vagy hangológép sem, de jó a hallásunk és van egy hangvillánk vagy hangolósípunk azzal is be tudjuk állítani a helyes hangolást. Az A-s hangvillával be tudjuk hangolni az A húrt, melyhez hozzá tudjuk igazítani a többit. A hangolósíp általában 6 lyukú, melyeket megfújva megkapjuk a gitár húrjainak különböző hangjait.

Létezik egy ún. relatív gitárhangolás is. Ha az E6-os (legvastagabb) húrt behangoltuk, hozzá tudjuk hangolni a többit a következő módon:
Fogjuk le az E6-os húrt az ötödik érintőn (bundon) és így megkapjuk a következő, az A húr hangját. Tehát, ha bármelyik húrt lefogjuk az ötödik bundon, a következő húr kezdőhangját kapjuk meg. Kivétel ez alól a G3 húr, mert azt a negyedik bundon kell lefogni, hogy megkapjuk a H2-es húrt.

hangvilla

Néha egy hangvilla is jó szolgálatot tehet - vájtfülűek előnyben!